خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





نگاه امنیتی به گردشگری مانع رشد این صنعت در سمیرم است

    هر فعالیتی به طور طبیعی، آفت هایی به دنبال دارد و نباید گردشگری را به دلیل آفت هایی که ممکن است داشته باشد، تعطیل کرد. نگاه امنیتی به گردشگری سبب پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای جامعه میزبان شده و رکود دائمی گردشگری را در یک مکان جغرافیایی سبب می گردد.

    هر یک از اجزا محصول گردشگری در صورت مهیا نبودن ، محصولی بی کیفیت را شکل می دهند که نه تنها قابلیت عرضه ندارد بلکه سبب پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای جامعه میزبان شده و رکود دائمی گردشگری را در یک مکان جغرافیایی سبب می گردد. با این تفاصیل لازم است که اکنون با توجه به نگاه مثبت بازار های گردشگری به محصول گردشگری  و همچنین ضرورت اشتغالزایی و کسب درآمد ارزی از طریق گردشگری در سه گام بنیادی بستری  برنامه ریزی و توسعه گردشگری  فراهم آید

    گام اول : وضعیت گردشگری می بایست از حالت برزخی خود خارج شود سیطره نگاه صرفا امنیتی به گردشگری نمی تواند بستر مناسبی برای رشد و توسعه باشد این که به گردشگران به چشم بیگانه و یا مورادی از این دست بنگریم نافی جذب گردشگر جهت عرضه محصول گردشگری می باشد (هر چند نمی توان نافی این امر بود که شاید در برخی مواقع  مشکلاتی شکل گیرد که این خود نیازمند تدبیر و چاره اندیشی شیوه متناسب برخورد با آن است) از این رو می بایست سطوح بالای مدیریت در فراهم آوردن یک بنیان تحلیلی برای توسعه گردشگری و پاسخ به سوال گردشگری آری یا خیر؟ اقداماتی صورت گیرد و ضرورت پرداختن به توسعه گردشگری و سودمندی های آن  تبیین شده و دستورالعمل واحدی جهت توسعه و حمایت و ایجاد امنیت برای گردشگری و شیوه برخورد با نقاط ضعف سیستم گردشگری برای امنیت  تدوین و ابلاغ گردیده تا از موازی کاری و بخش نگری در جریان گردشگری جلوگیری نمود. علاوه بر این موارد طرح ریزی یک دیدگاه بنیادی در زمینه توسعه گردشگری که مبنای توسعه ، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی باشد بیش از همیشه در حال حاضر ضرورت دارد. چرا که فقدان یک راهبرد عملی در این زمینه چیزی جز تضعیف گردشگری و عدم استفاده از فرصت‏های بالقوه ای که در این فعالیت اقتصادی و فرهنگی وجود دارد، در پی نخواهد داشت.

    گام دوم :منطقه بندی گردشگری بر مبنای محصول گردشگری قابل عرضه می باشد. الگویابی فضایی گردشگری در این زمینه اولین گام است چرا که هر گونه اقدام جهت عرضه محصول گردشگری به بازار تقاضا نیازمند شناخت الگوهای سه گانه گردشگری در مکان های جغرافیایی  می باشد. نادیده گرفتن این الگویابی فضایی تا اکنون  پیامدهای منفی بسیاری را سبب گردیده است به کارگیری تئوری های دسته دوم غیر بومی آن هم بدون آشنایی کامل و شناخت ناقص در زمینه برنامه ریزی  توسعه گردشگری در کشور به وضوح امروزه نشان داده که چه نتایج در حد فاجعه ای را می تواند سبب گردد. از این رو الگویابی فضایی گردشگری بیش از همه و قبل از هر گونه اقدامی ضرورت تام دارد بعد از الگویابی است که گونه شناسی گردشگری می تواند کارساز بوده و روند تدارک محصول  گردشگری مختلف را در مقاصد درون سرزمینی شکل دهد. گسترش نگاه منطقه ای و شکل دادن به « شبکه مقاصد گردشگری» می تواند محورهای توسعه ای را فراهم آورده که نه تنها در ابعاد مکانی تاثیرگذار باشند بلکه همیاری و مشارکت منطقه ای هم در زمینه توسعه گردشگری و بهره مندی از سودمندی حاصل از آن را نیز ترویج نماید.

    گام سوم :بررسی تطبیقی محصول گردشگری و بازار تقاضای آن در مقیاس های مختلف جهانی و منطقه ای می باشد که این خود دقت بسیار بالایی را در شناخت بازار های هدف و چگونگی رسوخ در این بازار ها را در برمی گیرد. بخش بندی بازار هم از جمله اقدامات در این گام است که حول عتاصر نهادی و سازمانی و چگونگی تبلیغ و بازاریابی بین المللی گردشگری می چرخدو بهره گرفتن از شبکه های اجتماعی در فضاهای مجازی یکی از تاثیرگذارترین شیوه ها می باشد چرا که بیش از نیمی از گردشگران جهانی در سفر خود از شبکه های اجتماعی تاثیرپذیرفته اند.

    به معجزه گردشگری ایمان داشته باشیم

    این سه گام به اختصار در صورتی می تواند موفقیت آمیز باشد که محصول گردشگری قبل از آن در مکان های جغرافیایی تدارک گردیده و قابلیت عرضه داشته باشد. بر این موارد می بایست باور به « معجزه گردشگری» را هم اضافه نمود چرا که تنها با باور به تحولی که گردشگری می تواند در اقتصاد ایجاد کند می توان به اقدامات بنیادی در این زمینه دست زد. معجزه گردشگری بیش تر در کشور های همسایه رخ داده است و به سبب همین معجزه امروز ترکیه معادل تصف بیشار فروش نفت ایران از گردشگری درآمد دارد پس چرا نتوان با توجه به قابلیت ها و اقدامات متناسب بستر رخ دادن « معجره گردشگری » را در کشور  مهیا نمود؟

     فعالیت فرهنگی باید جای فعالیت امنیتی را بگیرند

    سواد عمومی گردشگری نیاز به ارتقا دارد متاسفانه تا به امروز با مقوله گردشگری فانتزی و غیر ضروری برخورد شده و اعتقادم بر این است در شهرستان موضوع گردشگری به سرانجام نمی‌رسد مگر اینکه نقش گردشگری در توسعه سمیرم بخوبی احساس شود.  اگر بخواهیم گردشگری شهرستان را فعال سازیم نیازمند عزمی منطقه‌ای و محلی هستیم و به تنهایی از عهده سازمان میراث فرهنگی برنمی‌آید و این یک واقعیت است.


    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : گردشگری ,توسعه ,محصول ,بازار ,تواند ,زمینه ,محصول گردشگری ,توسعه گردشگری ,الگویابی فضایی ,پیامدهای منفی ,عرضه محصول ,زمینه توسعه گردشگری ,الگویابی فضایی گردشگری ,عرضه محصول گردشگری ,رکود دائمی گردشگری ,
    نگاه امنیتی به گردشگری مانع رشد این صنعت در سمیرم است

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده